Utvikling og produksjon av Nordic Kit for Tesla Model 3

Bilde for nyhetsbrev

For Funderud Antirust AS har NewTracks utviklet komponenter til Tesla Modell 3, som gjør bilene bedre beskyttet mot rustangrep fra snø, sand og salt.

Produktutvikling for masseproduksjon

I motsetning til Tesla Modell S som hovedsaklig er produsert i aluminium, er Tesla Modell 3 produsert hovedsaklig i stål, blant annet for å få ned produksjonskostnadene. Ettersom elbiler har langt færre slitedeler enn en bil med fossil motor, er livslengden normalt lengre – og annenhåndsverdien dermed høyere – enn for en tradisjonell bil. Tidligere trodde man at elbiler ville tape i verdi på grunn av batteriene, men det viser seg at batteriene holder mye lenger enn tidligere antatt. Det kritiske for verditapet av en elbil vil være karosseriet, ikke motor eller drivverk som i en bil med fossil motor. 

 

Illustrasjon: Electrek.co

Potensiell levetid langt over rustgarantien

Selv om Tesla gir rustgaranti på bilene, gjelder ikke denne livet ut. I hvert fall burde livet for en Tesla være mye lenger enn de årene som bilprodusenten gir. Med Model S og Model X produsert i aluminium, burde ikke rust være noe problem. For Model 3 gir Tesla begrenset rustgaranti, dvs. «dekning mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde».

Forberede Model 3 for nordiske forhold

Tesla er ikke først og fremst utviklet for nordiske forhold, hvor snø og salt er en utfordring. Da Tesla Modell 3 ble introdusert på det norske markedet, tok Funderud Antirust AS utfordringen med å utvikle en løsning for å gjøre bilen mer motstandsdyktig mot salt, strøsand og snøslaps som kan samle seg og forårsake korrosjon. Løsningen vil gi en vesentlig bedre rustbeskyttelse for de mest utsatte karosseridelene.

Produktutvikling i samarbeid med NewTracks

Funderud Antirust kontaktet NewTracks for å gjøre idéen til en serieprodusert løsning. De første, enkle modellene lagde vi i papp som deretter ble grunnlag for 3D modell i datamaskinen. Deretter 3D printet vi prototyper i et materiale tilnærmet lik HDPE, som er et plastmateriale som brukes i innerskjermer.

Nordic Kit for Tesla Model 3

Etter noen runder var et «Nordic Kit» komplett med 10 stk HDPE komponenter, nøyaktig tilpasset hjulkassene på Tesla Modell 3 og optimalisert for å gi best mulig beskyttelse av områder utsatt for rust. Eksisterende festepunkter i karosseriet brukes til å feste platene. Symboler for plassering ble lagt inn i formingsverktøyene, slik at montasje kan gjøres enkelt og uten fare for feil.

Utvikling av spesialemballasje

Parallelt med utvikling av produktet, designet NewTracks også emballasje for komponentene. Esken ble trykket med produktbeskrivelse og logo, etter design fra Funderud Antirust.

  

Serieproduksjon ved NewTracks

Komponentene er produsert ved vakumforming av HDPE. Dette er en svært rimelig prosess med lave verktøyskostnader, spesielt i Kina, hvor NewTracks gjør all produksjon. NewTracks besørget dessuten at komponentene ble pakket som ferdige sett i den spesialdesignede esken, og sto for transport helt frem til kunden.

NewTracks arbeider med produktutvikling og produksjon av hardware – hovedsakelig for elektronikk industri. Med kontor i Shenzhen og Oslo er vi din beste link til produksjon i Kina.

Vi har Bare Kule Kunder!

Del denne nyheten:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter

Les også:

Elektromekanikk og SMD komponenter

Vi leverer små mekaniske komponenter, gjerne emballert på rull for for automatisk kretskortmontasje. Dette kan være pogo-pins, skjermbokser, kontakter, muttere mm. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *